25 Mayıs 2017 Perşembe

Zerde (8-10 kişilik)

Zerde
Zerdeyle ilk kez Hafize Abla'mda (görümcem) bir bayram günü  tanıştım. Hafize Abla'mın her bayram ikram etmek üzere özenle hazırladığı zerde, itiraf edeyim bana önceleri pek cazip gelmemişti. Sonra hem farklı bir şeyler öğrenme, hem de sunma isteği duyunca, zerdeyi gelini ve benim de yakın arkadaşım olan Gülcan'a sordum. "Geleyim birlikte yapalım" deyince de hemen atladım. 

Zerdeye hazırlık yaparken, rengini vermek için kullanılan safran yerine zerdeçal da kullanılabildiğini gördüm. Hatta aktar, "zerde boyası" dediğimde bana sarı gıda boyası önerince, epey de şaşırdım. Gülcan'la tekrar konuşunca, almam gereken şeyin safran olduğuna karar verdim. 

Safran, gıda boyasına ve zerdeçala nazaran çok daha pahalı bir malzeme. Ancak çok küçük bir miktarı dahi bütün tencereyi boyamaya yetti. Ayrıca zerdeye şeffaf, parlak rengini ve jölemsi kıvamı da safran veriyor. Kısacası buradaki birinci püf nokta, safran kullanılması. 

İkinci nokta ise, pirincin nişasta salan ve uzayan bir çeşit pirinç olması. Pirincin güzel olması da zerdenin kıvamını etkiliyor. 

Akşam üçümüzün birlikte, onların anlatarak, Gülcan'la benim uygulayarak yaptığımız bu tatlıyı bir yandan da internetten araştırdım. Meğer ne değerliymiş! Pirinç, su ve şekerden ibaret gibi görünen zerdenin değeri, içindeki safran ve karanfilden ileri geliyor. Bu iki baharatın besleyici, tedavi edici ve rahatlatıcı özellikleri yanında, görünüşünün güzelliği ve çok hafif oluşu onun cazibesini artırıyor.

İşte tarifi:

Malzemeler:
1/2 cup uzayan bir cins pirinç
2 cup kristal toz şeker
2 tepeleme yemek kaşığı nişasta
10 adet karanfil
1 çay kaşığı safran
Bir fiske tuz
2,5-3 lt kaynar su
Süslemek için kuş üzümü, hindistan cevizi

Yapılışı:
Pirinci yıkayın ve zerde yapacağınız tencereye alın. Bir fiske tuzla birlikte 2 su bardağı kaynar su ekleyerek, çok kısık ateşte haşlamaya bırakın. Ara sıra karıştırarak pirinçleri kontrol edin. Yeterli değilse, kaynar su ekleyin.

Diğer yanda 10 adet karanfili yıkayın ve bol miktar suyla birlikte cezvede kaynamaya bırakın. Kaynamaya başladıktan itibaren 10 dk sonra ateşten alın.

Pirinçleri kontrol ettiğinizde tamamen pişmiş, nişastasını salarak uzamış bir hal alınca, karanfilli suyu tencerenin içine süzün. Zerdenin suyunu 2 litreye tamamlayın. Ben ölçülü tencere kullandığım için bunu yapmam kolay oldu. Ancak ölçüsüz tencere kullanıyorsanız, size önerebileceğim şey, karanfilli suyu ekledikten sonra, pirinçli suyu ölçerek başka bir tencereye almanız ve bunun üzerine kaynar su ekleyerek 2 litreye tamamlamanız. Bunu yaparken yanmamak için çok dikkatli olmalısınız.

Zerde bir yandan kısık ateşte pişmeye devam ederken, diğer yanda bir kasenin içine aldığınız nişastaya 1/2 cup su ekleyerek bulamaç haline getirin. Zerdeye eklerken topaklanmaması için, zerdeden alacağınız bir kepçe karışımla bulamacı biraz açın. Bu karışımı ve safranı tencereye ekleyerek, homojenleşip tamamen kıvam alana kadar zerdeyi karıştırın. Son olarak şekeri ekleyin ve eriyene kadar karıştırmaya devam edin. Şeker tamamen eriyince, tencereyi ocaktan alın ve üzeri açık olarak 5 dk kadar dinlenmeye bırakın.

Kuş üzümlerini yıkayıp kurulayın. Dinlenmiş zerdeyi tatlı veya dondurma kaselerine alın ve soğumaya bırakın. Tamamen soğuyup üzeri katmanlaşan zerdeleri, kuş üzümü ve hindistan cevizleriyle süsleyin.

Afiyet olsun.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder