15 Haziran 2017 Perşembe

Tulumba Tatlısı


Tulumba Tatlısı
Bundan eminim! İnsanın merakı bulaşıcı olabilir ve benim mutfak merakım bana tamamen annemden geçmiş. Ne zaman bir tarif yazacak olsam, aklıma önce anneminkiler geliyor. :) Tulumba tatlısı da annemin tulumba kalıbından çıkan, annemle özdeş lezzetlerden biri. 
Tulumba kalıbını bizim evden başka kimsede görmemiştim. Annem, kim istese, tulumba kalıbını ve aklındaki tulumba tarifini alır, ona tulumba yapmaya giderdi. Arkadaşlarını kırmazdı. Artık tulumba hamuru yoğrulur, kalıptan geçip kızartılır, nar gibi olunca şerbete atılır, arkasından keyifler yerinde, birer dost kahvesi içilip sohbet edilirdi. 

Tulumba kalıbını içindeki o yapışkan, yoğun hamurla sıkmak, kuvvet isterdi. Yorulunca tulumbayı ya göğsüne ya da duvara dayayarak iterdi. Topuz şeklinde sapı olan bir ağaç itme parçasıyla, ucunda tulumba şeklini veren bir deliğin yer aldığı silindir şeklindeki metal parçadan oluşan tulumba kalıbını, annem uzun yıllar kullandı. Yanlış hatırlamıyorsam  babam Giresun'da görev yaparken  kalıbı, aynısını yaptırmak için isteyen bir tanıdığına vermişti. Gidiş o gidiş...Annem anlatırken hala sinirlenir.

Benim yakınlarda tulumba tatlısı yapışımaysa mahalle komşularımızdan birinin evinin bahçesini açarak ve tüm mahalleyi davet ederek organize ettiği bir iftar yemeği vesile oldu. Bana da tulumba tatlısı düşünce, hazır almak yerine kendim yapmaya karar verdim. 

Evdeki tarif kitabımı bulamadım. Biraz internetten araştırıp, gözüme kestirdiğim bir tarifteki ölçüleri 3'le çarparak hamurumu hazırlamaya başladım. Tam suyu ölçüp tencereye koyarken Osman (eşim) mutfağa geldi. Ben suyu bardakla ölçüp tencereye koyuyorum, Osman aklındakileri anlatıp bir şeyler soruyor...Derken ben şaşırdım. 3 kat fazla kullanacağım ölçüyü yanlışlıkla 4,5 kat kullandım. Alın size koca bir hamur! Bir yandan zaman ilerliyor, iftar yaklaşıyor, bir yandan ben hamurla boğuşuyorum...Neyse ki tam zamanında işin içinden çıkabildim. 

Gördüğüm tüm tariflerde şerbet kaynar kaynamaz, limon sıkılarak ocaktan alınıyordu. Ben de öyle yaptım ama tabii sulu bir şerbet olduğu için, tulumbalar da yumuşak oldu. Çok sevilerek, övgülerle yenilince içim biraz rahat etti. Yine de şerbetindeki kıvamı tam bulmak ve diğer püf noktalarını öğrenmek için telefona sarılıp, annemden tüm detayları öğrendim. Üşenmeyip daha az hamurla bu kez yalnızca kendimiz için yaptım. Sonucun kusursuz olduğunu söyleyebilirim.

Benim tulumba maceram bu kadar. Hadi siz de deneyip sizinkileri bana gönderin. Buradaki yorum bölümünü veya forum sayfasını kullanabilirsiniz. 

Hadi! Kolay gelsin, bereketli olsun.


Tulumba Tatlısı


Malzemeler:                                          Şerbet İçin:     
Hamur İçin:                                          2,5 su bardağı su                     
4 çay bardağı un                                    2 su bardağı şeker                      
4 çay bardağı su                                    Yarım limon suyu
4 yumurta                                              Kızartmak İçin:
Bir yemek kaşığı tereyağ                      4 su bardağı sıvıyağ
Bir fincan irmik                                   Hamuru sıkmak için:
Bir fiske tuz                                         Tulumba kalıbı veya krema torbası

Yapılışı:
Tulumba TatlısıŞerbet için şeker ve suyu tencereye koyarak kısık ateşe alın. Kaynamasını bekleyin. 15 kaynattıktan sonra limon suyunu ilave edip ateşten alın. Tamamen soğumaya bırakın. Koyu kıvamda bir şerbet elde etmiş olacaksınız.
Tulumba TatlısıHamur için suyu tencereye alın. Bir fiske tuz, tereyağı ve limon suyunu ekleyerek, orta hararetli ateşte kaynamaya bırakın. Su kaynayınca ateşi kısın. Bir yandan unu ilave ederken, bir yandan da tahta kaşıkla karıştırarak pişirin. Unun tamamını eklediğinizde, hamur puf puf eden, oldukça koyu bir hal alacaktır. Kaşıkla sürekli döndürerek, hamur sarı renk alıncaya kadar pişirmeye devam edin.

Hamur istenen kıvama gelince tezgahın üzerine alarak soğumaya bırakın. Bir yandan kaşıkla yoğurmaya devam edebilirsiniz. Soğuyan hamuru tekrar bir yoğurma kabına alın. Yumurtaları teker teker kırıp yoğurmayı sürdürün. Biraz yapışkan bir hamur elde ettiğinizde irmiği ekleyerek tekrar yoğurun. Bunu ister elle, isterseniz kuvvetli bir tahta kaşıkla yapabilirsiniz. Ben mikserin hamur yoğurma aparatını kullandım. Hangisi kolayınıza gelirse...
Tulumba Tatlısı
İrmiği de ekledikten sonra, tulumba hamurunuz hazır hale gelmiştir. Krema torbasına çok kalın olmayan, içe doğru kıvrık, tırtıklı bir duy takın. Hamuru, hazırladığınız bu krema torbasına veya varsa tulumba kalıbına doldurun. Şimdi kızartma işlemine geçebilirsiniz.

Tulumba TatlısıTatlıları kızartmak için derin kızartma tenceresi ya da vok tava kullanabilirsiniz. Kızartma için kullanacağınız kabın içine yağı alın. Soğuk haldeyken tulumba hamurunu 4-5 cm uzunluğunda sıkın. Sıktığınız hamuru mutfak makasıyla keserek soğuk yağın içine dizin. Kabınız tamamen dolunca, kızık ateşin üzerine alın ve kızartmaya başlayın.

Yağ ısındıkça hamurlarınız kabararak yağın üzerine çıkacaktır. Gerekirse, tatlıları parçalamadan kevgirle alt üst ederek her tarafının eşit kızarmasına yardımcı olun. Hamurlar eşit olarak kızarıp altın rengini alınca, kevgirle yağın içinden çıkarıp soğuk şerbetin içine atın. Orada da başka bir kevgirle alt üst edin ve en fazla bir dk beklettikten sonra, tatlıları şerbetin içinden çıkarıp servis kabına alın. Tamamen soğuduklarında servis yapın.

Afiyet olsun.













1 yorum:

  1. Yazılarınız harika, harika bir blogunuz var. Sıkılmadan okudum yazınızı. Sende Benim tavsiyelerime göz atmak istermisin.
    Sizide bloguma bekliyorum.
    Hello, you have a great blog. I'm waiting for my blog
    Dini ve islami sözler

    Şiirler Blogu

    Karşılıklı Blog destekleri

    YanıtlaSil